DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Rozlišování předmětů a osob.

Vítejte na stránce vycvikarmina.wbs.cz v sekci Rozlišování vlastních a cizích předmětů

Po stopách k rozvíjení čichového ústrojí u psa, by se mělo alespoň vyzkoušet, rozlišování vlastních předmětů a po zvládnutí psem, předmětů cizích.

 

Nejrychlejší učení psa na rozlišování předmětů bylo, vzít od lidského pachu čisté prkénko za okraj a naštípat silnější a přibližně stejné kousky štěpků. S delším klacíkem si je rozházíme do kruhu, aby měli větší místo mezi sebou. Se štěpkem, který jsme v ruce drželi, rozdráždíme psa aby měl o něho zájem a aby ho uchopil pro jeho označení svým pachem. Psa přidržíme, odebereme mu štěpek a odhodíme ho mezi ostatní štěpky tak, aby to pes viděl. Předpoklad je pro nácvik rozlišování, že pes již musí umět aportovat. A ne, aby se pejskař o aport se psem přetahoval, nebo po vybrání štěpku, aby s ním pes od pejskaře odbíhal a podobně. Pes si přirozeně nebude všímat štěpků bez pachu, ale vybere si štěpek s pachem svého majitele a s pachem svým. Kdyby si náhodou vybral jiný štěpek, odebereme mu jej a již ho nesmíme použít mezi ostatní. Po odhození štěpku na druhý pokus, vezmeme psa na vodítko a pomalu necháme psa správný štěpek vyhledávat. Nenapovídáme, necháme ho samostatně pracovat a pochválíme psa, až když vybere správný štěpek, vezme jej do mordy a vyběhneme s ním dál od kruhu se štěpky. Kdyby chtěl vzít nesprávný štěpek, musíme ho odtáhnout od něho s povelem ,,ne" a rychleji, než se ho dotkne!

Tento způsob nácviku rozlišení, můžeme dělat na procházce i se šiškami, které rozhodíme delším klacíkem do kruhu. Kruh je lepší napřed očistit botou od ostatních šišek a kam nahrabeme šišky k rozlišení. Vždy aby jich bylo šest - osm. Vezmeme jednu šišku do ruky, osaháme ji, nadráždíme s ní psa, otřeme mu ji o mordu s jeho pachem a odhodíme mezi ostatní šišky bez pachu

Když pes zvládne tento nácvik, příště mu již nebudeme dávat předmět k oslintání, ale o to více my předmět k rozlišení protřeme v ruce. Tím je základ k rozlišování vlastních předmětů hotový. Dále stačí dávat různé předměty s vlastním pachem a postupně přidávat předmět s pachem cizím, ale zatím ne od známé osoby

 

Armín při ukázkách v Praze a při ukázkách pro mateřské školky v lese na Živci, kde filmovali film s bernardýnem Bohouš.

     

Nejtěžší bylo, dělat rozlišování předmětů na ukázkách ve školách. Většina dětí se chtějí účastnit při výzvě, například kdo dá svojí bačkoru k rozlišení. Nepochopí, že i psí specialista na pachové konzervy, pracuje ve speciální místnosti a s určitým počtem těchto pachových konzerv. Proto když se zvedne třicet dětí a každý hodí bačkoru do kopy, nezbyde nic jiného, než na jistotu dělat rozlišení vlastního předmětu, například peněženky s vyšším obsahem, nebo mobilu. Podobné je to u rozlišování tužek, propisovaček a fixů, když je dají na hromadu více osob. Armín, podobně jako moji všichni psi, uměli rozlišovat i pětníky.   

   

Před nácvikem rozlišování cizích předmětů, vyzkoušíme nalezení správného vlastního předmětu psem, že si vezmou pomocníci předměty a jeden po druhém je dávají do kopy a psovod dá svůj předmět a například označený kousíčkem ustřiženým růžkem, mezi ně. Se psem, který neumí aportovat, nebo předměty silou drtí, nemá ještě cenu začít dělat rozlišování předmětů! Jestli bude někdo učit psa označovat předměty zalehnutím, nebo je přinášet je veliký rozdíl. Protože k použití v praxi k další identifikaci, jsou přiaportované předměty znehodnocené psím pachem ze slin!  

Jednou na ukázce v Praze, jsem požádal klučinu otce, kteří mě i s Armínem na ukázku do Prahy vezli, aby došel do mojí tašky kde mám nastříhané předměty z koberce a aby je rozdal přihlížejícím. Ti je ožmoulali ve svých rukou a já požádal jednoho přihlížejícího, aby mi podal předmět s jeho pachem. Upozornil jsem přihlížející aby si všimli, že budu brát předmět pouze dvěma prsty a hned ho položím mezi ostatní předměty skládané přihlížejícími na sebe. Požádal jsem pomocníka aby uřízl růžek z předmětu, který mi hned podá a začneme předměty dávat na sebe. Zavolal jsem Armína, dal mu očichat mojí ruku a po povelu označ - aport, došel k hromádce, rozhrábnul ji a vybral správný předmět s mým pachem na růžku předmětu. Tím jsem chtěl ukázat, kolik pachu ulpí na předmětech v krátké době po dotyku s ním a že je nesmysl, aby si dávali pejskaři na tři dny předmět do svých kalhot a prý pro jistotu, aby pes předmět na stopě nepřešel. 

 

 

Vítejte na stránce vycvikarmina.wbs.cz v sekci Armín při rozlišování osob

Armína jsem při učení stopování a hned od začátku, připravoval na rozlišování předmětů a osob a to jak na místě, tak ze stop.

K nácviku rozlišování osob je potřeba často veliký počet pomocníků, nebo pomocnic. Tento způsob pro nácvik není moc dobrý, pro určitý pohyb některých pomocníků a neudržení se v klidu. Již pouhý ustrašený pohled do psích očí, může psa vyprovokovat k falešnému zájmu o tohoto pomocníka. Tento způsob s pomocníky v řadě,  jsme dělali u vojska rozlišení osoby ze stopy, která se schovala do řady pomocníků. Všichni drželi před sebou stejné předměty s jejich pachy. Pes který správně označil pomocníka z drženého předmětu, uchopil předmět a pomocník se nechal vytáhnout z řady. Tím nedocházelo zbytečné napadání pomocníků.    

tento způsob je o něco lepší, ale předměty by se měly dávat na nohy pomocnic, aby přes pomocnice, nemusel Armín přelézat. Opět jde o pohyb, který nevhodně upozorní psa, když se někdo z pomocníků začne více ošívat! Když si dají pomocníci a pomocnice předměty na své paty, pes může projevit větší razantnost při další metodě, kdy pomocník napřed vydráždí psa a zaběhne mezi ostatní pomocníky. Je to metoda rychlejší, ale rychlost neznamená ještě úplnou spolehlivou přesnost. Mám rád metody pro spolehlivý nácvik a ne pro nějakou ,,loterii", kdy se jednou povede a po druhé ne.

Nejlepší rozlišení osob se dělalo v řadě stojících pomocníků a otočeni zády ke psu z několika důvodů. Veškeré pachové cviky zdokonalují psí čenich k soustředěnosti a k vytrvalosti dlouho vydržet ČICHAT.

 

        Rozlišování předmětů a osob, budeme nacvičovat i s novým štěnětem Gaunerem ||.  

 

Počáteční příprava na rozlišování předmětů a osob u nového štěněte Gaunera ||. - začala hned po přinesení od chovatele. Každé štěně si okamžitě svým čichem ověřuje a rozlišuje nové členy rodiny - smečky. A toho je zapotřebí využít od samého začátku.  

 

(pokračování příště)

Podrobněji o výchově psa je v knížce Výchova a výcvik psa Armína

(Na odkazech filmových klipů je klip, kdy Armín rozlišuje osoby na ukázce)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pro přehlednější úpravu sekce lze obsah rozdělit do textových "bloků". Bloky lze libovolně vytvářet, přesouvat a mazat. Jejich úpravu zahájíte dvojitým poklepáním tlačítkem myši. Textový editor se vždy spustí pouze pro vybraný blok. Jak editor pracuje, naleznete ve videoukázce.

Základní tipy:

  • Používejte často nové bloky.
  • ENTER = nový odstavec.
  • SHIFT+ENTER = nový řádek.
  • Obrázek je nejprve třeba nahrát na server přes Vložit obrázek a Správce souborů.
  • Obsah z Wordu vždy přenášejte přes Vložit z Wordu.
  • NEpoužívejte mezerník pro zarovnávání objektů.
Listování umožňuje dynamicky zobrazovat a skrývat obsahy vybraných bloků:
  • Stiskněte tlačítko listování.
  • U bloků, které mají být skryty, vyplňte nově zobrazené textové pole.
  • Všechny bloky s vyplněným listováním budou na stránkách skryty kromě prvního v pořadí.
  • Tlačítko přidat odkazy vytvoří nový blok se zástupcem, který bude na stránkách nahrazen odkazy. Tyto odkazy budou shodné s vyplněnými nadpisy u listování a budou přepínat příslušné bloky.
  • Ze všech bloků, které mají vyplněné listování, bude zobrazen vždy pouze jeden. Bloky, které nemají vyplněné listování vůbec, budou zobrazeny vždy.
  • Pokud chcete skrývat i první blok listování, vytvořte na jeho místo nový prázdný blok a použijte pro jeho nadpis výraz: %empty%
  • Chcete-li při přepnutí bloku rolovat okno na horní část bloku, přidejte za text bloku výraz: %top% (např.: Dovolená%top%)